دکتر مصطفوی | Dr. Mostafavi

ساخت وبلاگ

حضرت امیرالمؤمنین علی علیه السلام:

مَنِ اتَّجَرَ بِغَیْرِ فِقْه فَقَدِ ارْتَطَمَ فِی الرِّبا.

تجارت بدون فقه:

کسى که بدون آگاهى (از احکام اسلام) به تجارت بپردازد در رباخوارى غوطه ور مى شود.

نهج البلاغه، حکمت 447

دکتر مصطفوی | Dr. Mostafavi...
ما را در سایت دکتر مصطفوی | Dr. Mostafavi دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : drmostafavia بازدید : 29 تاريخ : دوشنبه 16 بهمن 1402 ساعت: 16:29

لقب امیرالمومنین علیه‌السلام

از حضرت صادق علیه السلام سوال شد:

آیا به حضرت قائم ، لقب «امیر المومنین» خطاب می‌شود؟

فرمود: «نه، این عنوان مخصوص علی علیه السلام است؛ هیچ‌کس، نه قبل از او و نه پس از او، سزاوار نیست به این نام نامیده شود، و هر کس چنین ادعایی کند کافر است».

بحارالانوار، ج 37، ص 339، حدیث 81.

دکتر مصطفوی | Dr. Mostafavi...
ما را در سایت دکتر مصطفوی | Dr. Mostafavi دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : drmostafavia بازدید : 32 تاريخ : دوشنبه 16 بهمن 1402 ساعت: 16:29

بررسی شبهه اپیکور و هیومپرسش: اگر خداوند قادر مطلق و خیرخواه مطلق است؛ چرا بدی‌ها و شرور در عالم رخ می‌دهند؟۱ - متن کامل پرسشدیوید هیوم در گفت‌وگوها در باب دین طبیعی از اپیکور نقل می‌کند که در یک سری پرسش‌ها عنوان می‌کند:«آیا خداوند مایل به جلوگیری از بدی هست، اما نمی‌تواند؟ پس او قادر مطلق نیست. آیا او قادر است، اما مایل نیست؟ پس او بدخواه است. آیا او هم قادر و هم مایل است؟ پس او مبدأ شر است. آیا او نه قادر است و نه مایل است؟ پس چرا او را خدا بنامیم؟».۲ - پاسخ۲.۱ - متن صحیح پرسش اپیکورپرسش اپیکور به‌ درستی نقل نشده است؛ عبارت دقیق این پرسش این‌گونه است: «آیا او می‌خواهد جلوی شری را بگیرد، ولی نمی‌تواند؟ پس او ناتوان است. آیا او قادر به جلوگیری از شر است؛ ولی نمی‌خواهد؟ پس او بدخواه است. آیا او هم توانا است و هم می‌خواهد؟ پس شر از کجا آمده است؟»۲.۲ - پاسخ هیومهیوم پس از نقل این پرسش از اپیکور، آن‌را تحلیل می‌کند و جواب می‌دهد؛ بدین‌صورت که صرفاً در صورتی می‌توان صفات علم، قدرت، خیرخواهی و رحمت الهی را نامتناهی دانست که اثبات شود هیچ شری در عالم وجود ندارد، یا این صفات الهی موضوعاتی است که فراتر از ظرفیت انسان است و معیار عام صواب و خطا در مورد آنها کاربرد ندارد.[۱]۲.۳ - پاسخ به اپیکوراگرچه هیوم در این تحلیل با سخن اپیکور چندان موافق نیست، او نیز در تحلیل سخن و نتیجه‌گیری خود نگاه عمیقی ندارد. باید توجه کرد که از طرفی انسان در بررسی مفاهیم صفات الهی از توان و ظرفیت لازم برخوردار است و اساساً به توصیف و تحلیل مصداق صفات (ذات باری‌ تعالی) نمی‌پردازد که از طاقت او خارج باشد. از طرف دیگر می‌توان با تحلیل دقیق و فلسفی مفهوم شر، آن‌را به لحاظ هستی شناختی امری عدمی دانسته، جهان هستی دکتر مصطفوی | Dr. Mostafavi...
ما را در سایت دکتر مصطفوی | Dr. Mostafavi دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : drmostafavia بازدید : 30 تاريخ : دوشنبه 16 بهمن 1402 ساعت: 16:29

فضای غبارآلود و ضعف تحلیل سیاسی در دوران حکومت پنج ساله امیرالمومنین(ع)من به برادران عزیز دفاتر نمایندگی [ولی فقیه در سپاه] و بخصوص بخش عقیدتی، سیاسی عرض می‌کنم که تحلیل سیاسی به شکل صحیح و پروراننده‌ی ذهن، چیز بسیار مهمی است؛ ذهن باید پرورانده بشود.دوران دشوار هر انقلابی، آن دورانی است که حق و باطل در آن ممزوج بشود. ببینید امیر المؤمنین از این می‌‌نالد: «و لکن یؤخذ من هذا ضغث و من هذا ضغث فیمزجان فهنالک یستولی الشّیطان علی اولیائه». در دوران پیامبر، این‌‌طوری نبود. در دوران پیامبر، صفوف، صفوف صریح و روشنی بود. آن طرف، کفار و مشرکان و اهل مکه بودند؛ کسانی بودند که یکی‌‌یکی مهاجرین از این‌‌ها خاطره داشتند: او من را در فلان تاریخ زد، او من را زندانی کرد، او اموال من را غارت کرد؛ بنابراین شبهه‌‌یی نبود. یهود بودند؛ توطئه‌‌گرانی که همۀ اهل مدینه از مهاجر و انصار با توطئه‌‌های آن‌‌ها آشنا بودند. جنگ بنی قریظه اتفاق افتاد، پیامبر دستور داد عده‌‌ی کثیری آدم را سر بریدند؛ خم به ابروی کسی نیامد و هیچ‌‌کس نگفت چرا؛ چون صحنه، صحنه‌‌ی روشنی بود؛ غباری در صحنه نبود. این‌‌طور جایی، جنگ آسان است؛ حفظ ایمان هم آسان است. اما در دوران امیر المؤمنین، چه کسانی در مقابل علی (ع) قرار گرفتند؟ خیال می‌‌کنید شوخی است؟ خیال می‌‌کنید آسان بود که «عبد الله بن مسعود»، صحابی به این بزرگی بنا به نقل عده‌‌یی جزو پابندهای به ولایت امیر المؤمنین نماند و جزو منحرفان به حساب آمد؟ همین «ربیع بن خثیم» و آن‌‌هایی که در جنگ صفین آمدند گفتند ما از این قتال ناراحتیم، اجازه بده به مرزها برویم و در جنگ وارد نشویم، در روایت دارد که «من اصحاب عبد الله بن مسعود»! اینجاست که قضیه سخت است. وقتی غبار غلیظتر می‌‌گردد، می‌‌شود دکتر مصطفوی | Dr. Mostafavi...
ما را در سایت دکتر مصطفوی | Dr. Mostafavi دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : drmostafavia بازدید : 23 تاريخ : دوشنبه 9 بهمن 1402 ساعت: 16:00

واقعیت آن است که موفق شدن را مدیون خود خواهید بود. استعداد و مزیت مهم است، اما نه، نصف آن چیزی که فکر می‌کنید اهمیت دارند. نظم و انضباط می‌توانند شما را در مسیر همراهی کنند. رقیب شما بچه پولداری از مدرسه عالی نیست. رقیب شما خودتان هستید. سعی کنید امروز بهتر از دیروز باشید. صرفا بدین خاطر این که مسیر پیش رو دشوار است هرگز تسلیم نشوید.شما می‌توانید خود را طلسم کنید چرا که ذهن تان هر آن چه را می‌گویید به عنوان واقعیت می‌پذیرد. ذهن مثبت یا منفی را مورد تصدیق و تایید قرار نمی‌دهد و صرفا آن چه توسط شما تغذیه می‌شود را اجرایی می‌کند.با گفتن چیز‌های منفی به خود بزرگ‌ترین مانع خود برای موفقیت تان می‌شوید. در ادامه به باور‌هایی می‌پردازیم که شما را از زندگی‌ای که می‌خواهید باز می‌دارند:۱- من وقت ندارمشما زمان کافی در اختیار دارید تا هر کاری را که می‌خواهید انجام دهید. زمانی برای تماشای تلویزیون، خوردن وعده‌های غذایی، خواب و انجام کار‌هایی که برای تان مهم هستند. اگر می‌گویید چیزی را می‌خواهید، اما در تلاش هستید تا آن را در برنامه خود قرار دهید شاید به اندازه کافی آن چیز را نمی‌خواهید. حرف شما بی ربط است! اعمال شما نیت تان را از بین می‌برد. زمانی که صبح از خواب بیدار می‌شوید بلافاصله گوشی تلفن همراه تان را چک نکنید. همن چنین، از فاصله‌های کوتاه ۱۵ یا ۲۰ دقیقه‌ای در طول روز استفاده کرده و از آن برای پیگیری امیال و اشتیاق خود استفاده نمایید. برخی از افراد با همان مقدار وقت آزاد شما راهی برای دنبال کردن رویا‌های خود پیدا کرده اند. شما یک استثنای منحصر به فرد نیستید.۲-من منابع لازم را در اختیار ندارماگر در یک خانواده میلیونر از طبقه بالا به دنیا آمده اید از مزایای برخوردار هستید که یک بچه فق دکتر مصطفوی | Dr. Mostafavi...
ما را در سایت دکتر مصطفوی | Dr. Mostafavi دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : drmostafavia بازدید : 25 تاريخ : دوشنبه 9 بهمن 1402 ساعت: 16:00

حضرت امام حسین علیه‌السلام:

أيُّما إثْنَيْنِ جَرى بَيْنَهُما كَلامٌ، فَطَلِبَ أَحَدُهُما رِضَى الاّْخَرِ، كانَ سابِقَهُ إلىَ الْجَنّةِ؛

چنانچه دو نفر باهم نزاع کنند آنکه برای آشتی پیش‌قدم شود زودتر از دیگری وارد بهشت می‌شود.

محجة البيضاء، جلد ۴، صفحه ۲۲۸

دکتر مصطفوی | Dr. Mostafavi...
ما را در سایت دکتر مصطفوی | Dr. Mostafavi دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : drmostafavia بازدید : 29 تاريخ : دوشنبه 9 بهمن 1402 ساعت: 16:00

خبرنامه